вівторок, 28 липня 2020 р.

Крістофер Річард Невінсон, «Двадцяте сторіччя» (1932)

Ся відірвавшись від наукових пошуків (ех…), на хвилину запропоную вам глянуть на примітну картину одного дивного англійця. «Двадцяте сторіччя» (1932) – у виконанні Крістофера Річарда Невінсона (1889 – 1946).
Читаючи біографію Невінсона, доходиш думки, що людина по життю дещо застрягла на роздоріжжі. Так буває, коли в тебе батько видатний військовий кореспондент-суфражист (хтозна, як так буває), а мати лівачка-феміністка. Тому коли почалася Перша Світова – нарваність батька спонукала Невінсона піти на фронт, а от лівацтво матері примусило сказати, що він пацифіст, і буде працювати лише в госпіталі. А між тим, старіючого батька поранили в битві при Галліполі. Та все ж таки, мусимо визнати, що Невінсон дав світу дещо більше, ніж свої військові подвиги.
Справа в тому, що ще напередодні війни Річард задружився з право-радикальним художником Уіндемом Льюісом (про нього я писав нещодавно – «Капітуляція Барселони»), і з засновником італійського футуризму, майбутнім соратником Муссоліні – Філіппо Марінетті. Тож вплив на молодого художника деяких стилів і ідей став очевидним. Не взявши в руки гвинтівку, на фронті Невінсон малював без упину. Малював так, що на сьогодні ми можемо назвати його одним з кращих художників тієї війни, бо робив він це страшно, реалістично і атмосферно. В першому коментарі – картина «Врожай битви», де німецькі і англійські солдати однаково несуть понівеченим полем своїх перемелених артилерією і кулеметами товаришів. Сам Невінсон, розриваючись між обов’язком і протекцією впливового батька, був офіційно визнаний «військовим художником», але з фронту його все одно прибрали подалі.
І от, після війни, все так само не знаходячи собі місця по життю, Невінсон малює ось це «Двадцяте сторіччя». Тут вже явно згадавши про той самий італійський футуризм. І певно втрапив з тим в десятку. Роденівський мислитель, якщо порівняти зі скульптурою, вже не просто замислився. Він вчепився зубами у свою руку, у відчаї намагаючись осягнути, що навкруг ся діє. Праві, ліві, мерзотні комуняки з одного боку, а навпроти прапори зі свастоном, багнети, літаки і артилерія, революції і вуличні бої на фоні хмарочосів – всього цього галасу ще зовсім нещодавно не було.
Мислитель хоче гуманізуватись, він бажає пізнати сенс життя, хоче відсторонитись. А в морду йому тичуть багнетом, і кажуть «Так ось же ж він, сенс. Ти обереш собі який прапор?». Як казав Карл Юнг – всі наші грізні боги досі живі, але тепер їхні імена завершуються на «-ізм». Ці боги заповнили нову епоху, а 20 століття так і не визначилось, з ким воно, і що воно таке. Певно художник таки відчував, що він і сам в своїх шмарклях і постійних депресіях так і загруз, не знаючи, з ким він. Проте з цієї ж причини в нього і вийшов чудовий портрет всього століття. Хоча йшов тільки 1932 рік – найгірше було попереду.
Сам Невінсон, скажімо прямо, закінчив незаслужено погано. Коли почалась Друга Світова його італійський друг Марінетті, котрий не страждав муками вибору, все ще воював добровольцем і творив у свої 65, хоча вже як ворог Великобританії. А от Невінсон на той момент не міг творити вже нічого. Але про це вже якось прочитаєте самі.



Немає коментарів:

Дописати коментар