От ви мене спитаєте, чому серед сотень голих "Венер", намальованих за останні 600 років, я сьогодні оповім саме про оцю? А я вам такий на пафосі скажу, що ця Венера може і не найкрасивіша, але вже точно унікальна. Слухайте-но.
Голландський маляр Пітер ван дер Фес як тільки покинув рідну Нідерландщину і 1641 року оселився у Лондоні, став справжньою місцевою суперзіркою. Нудний англійський живопис взагалі нікого не вражав, а тому учень учня (саме так) Рубенса був приречений на успіх. Тут він спокійно пережив і революцію Кромвеля, і страту короля, і самого Кромвеля, аж поки новий монарх Чарльз ІІ не призначив голландця придворним художником - вже під англізованим іменем Пітера Лелі.
Так, з початку 1660-х Лелі заповзявся малювати портрети молодих, але степенних і пихатих фрейлін королеви. Дівчата з пафосними прізвищами Бойл, Гамільтон, Нідхем склали знамениту галерею "Віндзорські красуні". Крутилася серед них і ще одна фрейліна - примітна, проте з дуже сумнівною репутацією. То була молода Елізабет Кокейн, віконтесса Каллен. Панночка вважалася дуже завидною нареченою, мало того, що вродливою, так ще й спадкоємицею статків двох знаних родів - Трентонів і де Вера. Хіба ж міг знати віконт Каллен, коли брав дівчину у дружини, що за її багатством стоїть патологічне марнотратство, а за красою - не те що весела, а просто бл...ська натура? Тож швиденько наша Ліза промотала спадок не тільки Трентонів і де Вера, але й Кокейнів, так що чоловікові ся довело вмовляти парламент відокремити борги подружжя від спадку їх дітей, аби хоч тим було на що жити.
Як ви розумієте, імідж при дворі має значення, і у почесну галерею "Віндзорських красунь" Лізка не потрапила. Хоча її портрет Пітер Лелі все ж виконав - все в тому ж пихатому офіційному стилі. Та ж хіба була б наша героїня собою, аби не вирішила, що так чи інакше - а в історію вона все одно увійде? І таким чином... примусила Пітера Лелі намалювати її повністю оголеною - випадок абсолютно безпрецедентний і виключно зухвалий у тогочасній Англії. Майстер Лелі вже точно не пручався, оскільки, переїхавши з Голландії, через британські нрави майже і не мав змоги творити щось в такому розбещеному стилі. Щоб ви розуміли, цей потрет "Віконтесси у образі Венери" створювався в умовах такої секретності, що в жодному каталозі Пітера Лелі він так і не значиться. Йому тільки приписують авторство, хоча в цілому тут все ясно. А сама картина 300 років не покидала помістя роду Кокейнів, її бачили тільки родичі і їх гості, і саме полотно передавалося у спадок, допоки у ХХ ст. все ж не було продане у приватну колекцію.
Так а в чому ж унікальність картини? Ну принаймні в тому, що завдяки своєму протестному капризові смілива і грайлива Елізабет Кокейн-Трентон стала єдиною (!) за все 17 ст. достеменно англійською жінкою, намальованою повністю голою.
Голландський маляр Пітер ван дер Фес як тільки покинув рідну Нідерландщину і 1641 року оселився у Лондоні, став справжньою місцевою суперзіркою. Нудний англійський живопис взагалі нікого не вражав, а тому учень учня (саме так) Рубенса був приречений на успіх. Тут він спокійно пережив і революцію Кромвеля, і страту короля, і самого Кромвеля, аж поки новий монарх Чарльз ІІ не призначив голландця придворним художником - вже під англізованим іменем Пітера Лелі.
Так, з початку 1660-х Лелі заповзявся малювати портрети молодих, але степенних і пихатих фрейлін королеви. Дівчата з пафосними прізвищами Бойл, Гамільтон, Нідхем склали знамениту галерею "Віндзорські красуні". Крутилася серед них і ще одна фрейліна - примітна, проте з дуже сумнівною репутацією. То була молода Елізабет Кокейн, віконтесса Каллен. Панночка вважалася дуже завидною нареченою, мало того, що вродливою, так ще й спадкоємицею статків двох знаних родів - Трентонів і де Вера. Хіба ж міг знати віконт Каллен, коли брав дівчину у дружини, що за її багатством стоїть патологічне марнотратство, а за красою - не те що весела, а просто бл...ська натура? Тож швиденько наша Ліза промотала спадок не тільки Трентонів і де Вера, але й Кокейнів, так що чоловікові ся довело вмовляти парламент відокремити борги подружжя від спадку їх дітей, аби хоч тим було на що жити.
Як ви розумієте, імідж при дворі має значення, і у почесну галерею "Віндзорських красунь" Лізка не потрапила. Хоча її портрет Пітер Лелі все ж виконав - все в тому ж пихатому офіційному стилі. Та ж хіба була б наша героїня собою, аби не вирішила, що так чи інакше - а в історію вона все одно увійде? І таким чином... примусила Пітера Лелі намалювати її повністю оголеною - випадок абсолютно безпрецедентний і виключно зухвалий у тогочасній Англії. Майстер Лелі вже точно не пручався, оскільки, переїхавши з Голландії, через британські нрави майже і не мав змоги творити щось в такому розбещеному стилі. Щоб ви розуміли, цей потрет "Віконтесси у образі Венери" створювався в умовах такої секретності, що в жодному каталозі Пітера Лелі він так і не значиться. Йому тільки приписують авторство, хоча в цілому тут все ясно. А сама картина 300 років не покидала помістя роду Кокейнів, її бачили тільки родичі і їх гості, і саме полотно передавалося у спадок, допоки у ХХ ст. все ж не було продане у приватну колекцію.
Так а в чому ж унікальність картини? Ну принаймні в тому, що завдяки своєму протестному капризові смілива і грайлива Елізабет Кокейн-Трентон стала єдиною (!) за все 17 ст. достеменно англійською жінкою, намальованою повністю голою.
Немає коментарів:
Дописати коментар